Wyjazdy techniczne

Wyjazd na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 26.06.2024

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Kolejny raz inżynierowie z Śląskiej OIIB uczestniczyli 26 czerwca 2024 w wyjeździe techniczno-integracyjnym na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Węgierska Górka-Zwardoń, zorganizowanym przez Placówkę Terenową ŚlOIIB w Katowicach.

Położona na terenie województwa śląskiego droga ekspresowa S1 (dawna S69) o długości 135 km łączy się z autostradą A1 w okolicy lotniska Pyrzowice, a jej przedłużeniem na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite. Przedmiotem naszego zainteresowania był odcinek S1 o długości 8,53 km pomiędzy węzłami Przybędza i Milówka, stanowiący obejście Węgierskiej Górki w celu uwolnienia centrum miasta od uciążliwego ciężkiego ruchu samochodowego.

Wyjazd odbył się pod kierownictwem członka Prezydium Rady ŚlOIIB Andrzeja Dobrowolskiego, opiekuna placówki ŚlOIIB w Katowicach, a gospodarzem spotkania na budowie była kierownik kontraktu z ramienia DTŚ S.A. Jadwiga Owsiak. Pierwsza część spotkania miała miejsce w biurze kierownika kontraktu, gdzie J. Owsiak omówiła, posługując się ciekawą prezentacją, obiekty znajdujące się na trasie. Są to m.in. 3 mosty, 5 estakad, 2 dwunawowe tunele drogowe (TD1.1 i TD2.1 na kierunek Zwardoń oraz TD1.2 i TD2.2 na kierunek Żywiec), umocnienia skarp w postaci murów lub ścian oporowych i konstrukcji oporowych. Przybliżyła też problemy, z którymi należało się mierzyć podczas realizacji inwestycji. Zarówno projektowanie jak i realizacja tego odcinka w górskim terenie, charakteryzującym się dużymi spadkami poprzecznymi oraz skomplikowaną budową geologiczną, stanowiły dla projektantów i wykonawców nie lada wyzwanie. Zastosowane rozwiązania miały też na celu jak najmniejszą ingerencję w środowisko i maksymalne ograniczenie zajętości terenu.

Następnie przejechaliśmy do ukończonego Obwodu Utrzymania Dróg (OUD) przy węźle Milówka, gdzie będzie zlokalizowane centrum zarządzania tunelami wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia do monitoringu. W OUD znajduje się także magazyn soli, wytwórnia solanki oraz obiekty techniczne i biurowe.

Stąd udaliśmy się do będącego jeszcze w budowie tunelu TD2.2, gdzie można było zobaczyć kolejne stadia jego realizacji metodą NATM, którą objaśniał oprowadzający nas kierownik robót górniczych Paweł Skęczek.

Ostatnim etapem zwiedzania budowy była imponujących wymiarów wieloprzęsłowa estakada kablobetonowa EST-1 (długość 900 m, wysokość słupów 30 m) w rejonie węzła Przybędza.

Przemieszczając się pomiędzy węzłami Przybędza i Milówka mogliśmy też obserwować różne sposoby wzmacniania skarp. Podczas zwiedzania towarzyszyli nam kierownik kontraktu Jadwiga Owsiak, inspektor nadzoru robót mostowych Jacek Komorowski oraz z ramienia Wykonawcy - f-my Mirbud S.A. - kierownik administracyjny biura budowy Mariusz Dziuda i inspektor bhp Antoni Jarco, którzy chętnie odpowiadali na pytania zainteresowanych osób.

Podsumowanie wyjazdu, w którym brało udział 16 członków ŚlOIIB, nastąpiło w karczmie „Ochodzita” w Istebnej. Andrzej Dobrowolski podziękował kierownik kontraktu Jadwidze Owsiak w imieniu uczestników za możliwość zwiedzenia odcinka S1, niezwykle interesującego pod względem rozwiązań inżynierskich, i poświęcony nam czas. Przedmiotowy odcinek będzie też jedną z najpiękniejszych tras drogowych w Polsce w związku z lokalizacją w malowniczym terenie.

 

Maria Świerczyńska

© 2021 Śląska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa. Design & Development by Boar's